We werken dit jaar voor het eerst door de hele school met het unitonderwijs. In unit 2 zitten de groepen 4 en 5.

In de eerste weken van het schooljaar merkten we al dat we dit een hele fijne manier van werken vinden. De leerkrachten van deze unit kunnen veel met elkaar overleggen en de verschillende jaargroepen werken veel samen. Zo inspireren ze en leren ze van elkaar!

We dragen dan ook graag uit dat we op deze school ‘spelen en leren met plezier!’

Graag leggen we jullie uit hoe het unitonderwijs voor deze groepen eruit ziet op dit moment.

Unitonderwijs:

  • Unit 2 bestaat uit: 2 klaslokalen voor de aparte jaargroepen, een lokaal ingericht als leerplein en een klein stilteplein.
  • Bijna elke dag zijn er 2 leerkrachten voor de unit. En als er 1 leerkracht is, wordt die altijd ondersteund door een onderwijsassistent.
  • In de ochtend beginnen we met: een circuit waar we verschillende reken- of taalopdrachten kunnen doen, lezen en af en toe spelletjes doen met elkaar.
  • Daarna beginnen we met de dagopening. We bidden en zingen met elkaar. En op 3 dagen luisteren we met elkaar naar een bijbelverhaal en praten daarover. De opening hebben we gezamenlijk of apart in de eigen groep.
  • Na de opening krijgen de kinderen instructie en les op hun niveau in de jaargroep.. De vakken die apart gegeven worden zijn: rekenen, taal, spelling, begrijpend en technisch lezen, kwink(methode voor sociaal- emotionele ontwikkeling) en engels. Deze vakken worden het meeste in de ochtend gegeven.
  • Het eten en drinken gebeurt vaak in de jaargroepen, maar het gebeurt ook dat ze allemaal samen zijn op dit soort momenten. 
  • In de middag vind je de groepen met elkaar samen aan het werk om te werken aan het thema.

Snappet

De kinderen maken de vakken: rekenen, taal, spelling, automatiseren en technisch lezen op hun eigen snappet(kleine tablet). Ze krijgen instructie van de leerkracht en gaan daarna aan de slag met de opdrachten van de les. Als ze daarmee klaar zijn gaan ze werken aan de +opdrachten. Die opdrachten krijgen ze geheel op hun eigen niveau en als het goed is zien ze zichzelf groeien in hun ontwikkeling. Tijdens het werken aan de +opdrachten mogen de kinderen zelf kiezen waar ze gaan zitten werken. Ze mogen in hun eigen klas blijven, maar mogen ook op het leerplein gaan zitten om daar te werken. Hier ontmoeten groep 4 en 5 elkaar ook. Ze mogen hier met elkaar overleggen en vragen bespreken als ze het niet snappen. Je ziet mooie combinaties ontstaan tussen de 2 verschillende jaargroepen. Het stilteplein is er voor kinderen die graag in totale stilte werken aan hun opdrachten. 

Thematisch werk

In de unit werken we rondom thema’s. De wereldoriëntatie vakken worden in dit thema gegeven. Ook proberen we de andere vakken hier op aan te laten sluiten. 

De jaargroepen werken tijdens thema altijd met elkaar en door elkaar heen. Tijdens de thema’s zijn er vaak opdrachtkaarten die de kinderen uitvoeren. Hierin worden ze aangesproken op hun creativiteit, inzicht en het onderzoekend leren. 

Tijdens ons eerste thema ‘duurzaamheid’ leerden we over afval scheiden en hoe wij zorg kunnen dragen voor de wereld die de Here God zo mooi voor ons gemaakt heeft. 

De kinderen gingen bijvoorbeeld brainstormen over ideeën die ze hadden om de buurt om ons heen een stuk schoner te houden. Sommige stelden een brief op naar de minister- president met hun idee erin. Ze kregen zelfs een brief terug!

Weektaak

Elke week staan er standaard vakken op het programma die gedaan moeten worden. De kinderen kunnen dit op hun weektaak zien en zelf bijhouden of ze dit af hebben. Mochten ze dit af hebben staan er ook opdrachten op die ze dan kunnen gaan doen. 

We werken er naartoe dat elk kind een gepersonaliseerde weektaak krijgt, zodat ze op hun eigen niveau kunnen leren en ontwikkelen.