We werken op de Parel nu voor het tweede jaar in een unit in de bovenbouw.
De groepen 6/7/8 zitten samen in unit 3.
Ik zal proberen uit te leggen wat het unit- onderwijs inhoudt voor de groepen 6/7/8, maar met woorden alleen is dat altijd lastig.
Wat ik al wel weet is dat het welbevinden van de kinderen erg gestegen is sinds we werken op deze manier. En veel ouders kunnen dit alleen be-amen.
En dat wij het als leerkrachten ook veel fijner vinden om dit samen te doen. Er is meer overleg tussen ons over de kinderen en de manier waarop we iets willen aanbieden.
Al met al: we zijn erg blij met deze vorm van onderwijs.
  “Spelen en leren met plezier”  
Het wordt al hoe meer zichtbaar in deze unit. Maar nu nog het uitleggen. Ik nodig u uit om gewoon eens te komen kijken, dan kunt u het  in de praktijk zien. En met ons gaan meegenieten.
Wat houdt unit-onderwijs in?
  1. Er zijn elke dag twee leerkrachten aanwezig om met deze kinderen te gaan werken. Op enkele momenten hebben we nog meer handen beschikbaar, doordat er een onderwijsassistent aanwezig is.
  2. We hebben drie groepen die we verdeeld hebben in drie kringen. Elke kring bestaat uit leerlingen van groep 6/7/8 door elkaar.
  3. In de ochtend start elke leerkracht met een kring waar we het Bijbelverhaal vertellen, samen bidden en het lied van de week zingen. We praten even kort met elkaar over hoe het met een ieder gaat en kijken naar de dagplanning. De kring die geen leerkracht heeft, gaat zelfstandig de Kidsweek voorlezen op het leerplein of gaat voorlezen bij de jongere kinderen in unit 1. Dit wisselen we iedere dag af.
  4. De Kring die zelfstandig heeft gewerkt, krijgt later op de ochtend nog het Bijbelverhaal enz.
  5. Met de kring eten we ook fruit voor de kleine pauze en tussen de middag eten we met de kring samen ons brood.

Jaargroepen 6/7/8

De rest van de dag krijgen de kinderen gewoon instructie met hun eigen jaargroep. Denk aan rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen enz. Maar ook de Kwink Lessen die gaan over het sociaal- emotioneel welbevinden krijgen ze in hun eigen jaargroep.

Weektaak: De taken die de kinderen moeten maken staan op hun weektaak. Deze weektaak proberen we al hoe meer persoonlijk te maken. Wanneer de leerlingen geen instructie nodig hebben, kunnen ze zelfstandig aan hun eigen opdrachten werken. Opdrachten op hun eigen niveau.

Ruimte: Ze kunnen de ruimte kiezen waar ze dat gaan doen. Op het leerplein, in het stiltelokaal of in de lokalen waar geen instructie wordt gegeven.

Natuurlijk kan nog niet ieder kind die vrijheid aan en daar oefenen we dan ook steeds mee. We kijken namelijk bij de kinderen niet alleen naar de relatie en kennis/ cognitie, maar voor dit onderdeel ook naar de autonomie van de leerlingen. Want kunnen zij die zelfstandigheid aan of hebben ze nog veel begeleiding van de leerkracht nodig.

Thema’s: De vakken wereldoriëntatie bieden we in een thema aan. De kinderen krijgen instructie hierover en kunnen opdrachten maken. De opdrachten worden soms op papier gemaakt en soms digitaal.

Soms maken ze de opdracht alleen en soms maken ze de opdracht samen.
De creatieve opdrachten passen ook bij dit thema.
Een voorbeeld is bijvoorbeeld de Kinderboekenweek 2020. Dit thema was “En toen “
We leren veel over de canon van Nederland, maar maken ook creatieve opdrachten daarbij.

Ruimte, tijd en criteria: Bij alle opdrachten geven we regels voor ruimte, tijd en criteria. Waar werk je, hoe lang mag je er mee bezig zijn en waar letten we bij deze opdracht speciaal op.